lördag 5 september 2009

Per Morberg


Som skådespelare så har Per Morberg porträtterat personer som är otrevliga, smått groteska, pretentiösa och svettiga. Det är så jag uppfattat hans rollfigurer i alla fall. När Hr Morberg på senare år figurerat i mera dokumentära program på TV 4 (först jaktprogrammet där han for jorden runt och skadesköt allehanda fyrfota varelser; sedan matlagningsprogrammet där han skryter med sina kockskillz) så har jag övertygats om att han också till vardags är otrevlig, smått grotesk, pretentiös och svettig.


Matprogrammet går fortfarande på fyran och av någon anledning har jag sett betydligt fler avsnitt än vad jag skulle vilja. Det är lite som en freak show; är det på så måste jag förfärat titta. Det är uppenbart att han gillar att briljera med sina färdigheter i köket, han kan stycka kött, hacka lök i ilfart, reda såser som ett proffs. Problemet är bara att han är så jävla slarvig, det hamnar mat överallt, han tappar knivar, spiller på spisen och glömmer ingredienser. Trots detta ska man övertygas om att han verkligen vet vad han gör eftersom han kan finfördela grönsaker snabbt medan han pratar in i kameran.

Än viktigare än att hans skicklighet med stekspaden går fram, är att publiken förstår vilken karlakarl Per Morberg är. Han är stor, stark och faderlig, och framförallt så kan han laga mat till ett helt kompani i sitt rejäla, manliga kök. Han gör alltid äckligt mycket mat. När han gjorde majonnäs så använde han inte mindre än 10 äggulor. Det blir kanske 3 liter majonnäs. Vad i helvete ska han med så osmakligt mycket majo till?


Osmaklighet är ledord för TV-programmet. För ett matprogram är det inte särskilt lyckat. Allt som Per Morberg gör är, som sagt, groteskt. I det senaste programmet så skulle han tillaga oxsvanssoppa. Han hade en hel oxsvans i bitar, på tok för mycket. Han skulle bryna köttet först och hade till det en enorm wokpanna (över en meter i diameter) som stod över en eld i trädgården. Macho.


När han flyttat över allt till en skitstor kastrull och ställt på spisen så lackade svetten på Hr Morberg. Han hällde i salt, peppar och rejäla mängder rotfrukter. Han försökte beskriva dofterna på ett samtidigt larvigt och pretentiöst sätt, men uppenbart var att mest påträngande i köket var den otroligt höga testosteronhalten. När soppan var klar så slängde han upp köttbitarna på en stor plåt och silade av spadet. Trots hans rejäla kök med 4 diskhoar, 12 spisplattor och en kvadratkilometer avställningsyta så hade han ingenstans att göra av den dalhallastora grytan. Helt sonika så slängde han iväg kastrullen över golvet och den kanade hårt in i skåpluckorna längst bort i köket. WTF?

När silandet inte gick tillräckligt fort så plockade Per Morberg fram en metallslev för att tvinga igenom spadet. Sleven hade inte riktigt rätt form, "den form som slevar har haft sen 17-, 16- 15-, 14oo-talet", så i ett försök att forma till den så böjde han den tills den gick sönder. Sen klagade han ytterligare på sleven. Hela hans beteende är så charmlöst och oaptitligt att man aldrig mer vill laga mat och på sin höjd kan tänka sig att köpa hämtpizza för att stilla sin hunger.

32 kommentarer:

  1. När du nu skriver "macho" och "testosteron"... jag ville minnas att jag läst nåt småkul nånstans, och si jag hittade det: https://www.flashback.info/showthread.php?t=351794
    (särskilt tredje inlägget uppifrån)

    SvaraRadera
  2. När jag läser det du har skrivit om att hata Morberg känner jag att jag mer hatar dig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del faller lätt för den typen av "charm" som Hr Morberg besitter, och försvarar det.

      Inte någonsin i hela mitt liv skulle jag ens vilja ha något som helst att göra med en person som beter sig som Morberg. Förvånat har jag konstaterat att "wtf, han beter sig ju som i sina rollfigurer".

      Och slarvig och äcklig till det. Vem vill ha persiljekvistar han tryckt upp i näsan/hela ansiktet?

      Radera
  3. Det där var alldeles för vagt för att jag ska kunna kommentera. Fast om det är Per själv som hittat hit så förstår jag dig. Det är ju ömsesidigt.

    SvaraRadera
  4. hatar per morberg.. han e äcklig o bara hans närvaro e illemående..
    han är en talanglös nolla. fattar inte hur man kan ge han ett tv program då han inte kan nåt om mat lagning tyligen.

    SvaraRadera
  5. Per morberg är charmig och fruktansvärt underhållande. Jag tycker han är så mycket mer naturlig motför allay andra tillgjorda tv kockar! Sen är han en jävel på att laga mat! Ja tror hela de här inlägget handlar om avundsjuka! Per morberg är en stjärna!

    SvaraRadera
  6. Jag tror att vi har helt olika definitioner på ordet "charmig", men det är väl okej. Jag fattar dock inte hur du får det hela till avundsjuka, har du läst inlägget? Jag äcklas av hans uppenbarelse och ser inte äcklighet som något avundsvärt. Men vi har kanske olika definitioner där också.

    SvaraRadera
  7. Den klart svettigaste och äckligaste tv-kocken. Vad är det för övrigt med kockar i tv som gärna vill smaka av på en sked samt skaka av skeden ovanför grytor och stekpannor, eventuellt stoppa ner skeden i dessa sedan. Har de en sjuklig längtan efter att låta andra människor smaka deras saliv?

    SvaraRadera
  8. Per är fantastisk, vilken mat han gör! Blir aldrig fel :) Och hans kök är min framtidsdröm!

    SvaraRadera
  9. Vad sugen jag blev på hämtpizza nu!

    SvaraRadera
  10. Din avundssjuka mot Per är total. Han är älskad av Svenska folket och lagar mat på var mans vis.
    - Jag har förövrigt sett alla hans jaktprogram och inte noterat någon skadeskjutning. Är jägare själv och vet vart skåpet ska stå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är inte älskad av mig, jag avskyr honom mer och mer u mer jag ser. Jag tittar förskräckt på programmet och undrar hur det står till egentligen.

      Avundsjuk? Haha, nä, jag är glad att jag slipper den typen av personer i mitt liv och i mitt kök. Man äter även med ögonen. Hade jag sett någon laga mat på det sättet hade jag haft svårt att äta, hur gott det än blev.

      Radera
  11. Anonym: Hur menar du? Exakt vad skulle jag vara avundsjuk på? Att "var man" lagar till måltider för 23 personer och har sönder utensilier i tid och otid är inte sant.

    SvaraRadera
  12. Om dina kunskaper i mattematik är i klass med medelsvensson, så borde du kunna göra om storleken på måltiderna så de blir passande. Annars finns det exakta angivelser på recept.nu
    Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är ju inte hans poäng! det är mobergs storlek på recept som är motbjudande. han skulle kunna utfodra halva värmdö med de portioner han tillagar till typ deras 2 närmsta grannar eller nån vilsen fiskare.

      Radera
  13. Jag har inte för avsikt att tillaga måltiderna som Per Morberg krystar fram i TV, så det är inte avsaknad på måttangivelser som jag vänder mig mot. Det är att ett matprogram och dess programledare är så osmakliga som jag finner otilltalande.
    Men återigen; exakt vad är avundsvärt hos Per Morberg?

    SvaraRadera
  14. Per är programledare, det är en person och då benämner man honom som omsmaklig.

    Det finns för mycket folk som bloggar om hur dåliga andra människor är. Ägna tid åt att bli bättre själva, istället för att spy galla över andra människor som ni ändå inte kan ändra på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men han är ju för fan en offentlig person!

      Radera
  15. Människan Per Morberg vet jag inget om, jag har aldrig träffat honom. TV-personligheten Per Morberg fläker ut sig titt som tätt i rutan och frammanar den reaktion ni kan läsa ovan.

    Den uppenbara ironin i ditt uttalande om om att inte "spy galla över andra människor som [man] ändå inte kan ändra på" låter jag bli att kommentera. Nästan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ju verkligen hoppas att han är bättre på tu man hand, men ska jag hobbygissa, så tror jag inte att en person som har behov av att framställa sig så här i varenda framträdande, har självkänsla nog.

      Jag har tyckt som du först, men ju fler säsonger som sänds, desto sämre tycker jag om hela gubben. Jag tycker nu att han är så övervägande otäck att jag knappt vill se programmet.

      Radera
  16. Jag älskar matlagningsprogram och jag älskar matlagning. Däremot vill jag se Per Morberg laga mat i TV lika mycket som jag vill se Jan Guillou laga mat, dvs INTE ALLS.
    Han (Per) svänger ihop en paj och efter att ha slagit över äggstanningen (dvs rått ägg, smakar INGENTING), vispar han runt fingret i ägget lite och smakar av... VAD smakar han på?? Titt som tätt kör han fingrarna genom håret, och sedan tillbaks ner i degen/grytan/färsen eller vad det nu kan vara. Han smakar av saltat vatten med bara fingrarna och har säkert bränt sig utav bara fan ett antal gånger, men han skulle aldrig erkänna det i TV för det hade ju varit förnedrande för honom.
    De som säger att han är en fantastisk kock är antingen snorungar som helt enkelt bara tycker han är underhållande att titta på, eller bara blåsta i huvudet.
    Markus Aujalay är en fantastisk kock.
    Leif Mannerström är en fantastisk kock.
    Per Morberg är i bästa fall en halvdassig skådespelare med en förkärlek till att leka kock..

    SvaraRadera
  17. Jag är kock och älskar att laga mat.
    För mig är det mycket vidrigt att laga maten på det sättet som "Per Moberg" gör.
    Det kvittar om det är "Per Moberg", "Stina Steka" eller "Svante Svantesson". Jag skulle inte vilja äta maten där kocken är svettig och sedan tar handen och stryker över håret och utan att tvätta händerna pillar på maten igen.
    Om han hade gjort det hemma till sin egen familj så funkar väl det bra, men att göra det och sedan bjuda dit sina vänner eller andra folk, det är respektlös...
    Han lagar säkert god mat, men sättet han gör det på är lite vidrigt...

    Gott Nytt år på er alla!

    /Johnny

    SvaraRadera
  18. per m är vidrig...

    SvaraRadera
  19. Japp, Per gör möjligen god mat men sättet och attityden är barnsligt och för tankarna till en trotsig snorunge. Freak show. Definitivt.

    SvaraRadera
  20. Han är ingen kock och hans äckliga vidriga hår och hans osympatiska sätt gör mig spyfärdig, vilket äckel!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, hans sätt är obetalbart vidrigt. Vad är det som drar vissa kvinnor till det? Vad är tilldragande med en burdus dominant man som man definitivt inte säger emot?

      Radera
  21. om jag visste per morberg var kock på en restaurang skulle jag definitivt inte äta där han är ett fall för miljö och hälsa .nej han passar bäst som skådespelare och skall spela sjuk psykiskt störd människa som tex viggo i rederiet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är väl därför han inte jobbar som kock!

      Radera
  22. Jag tycker han är rätt på sak rättfram och saklig och har hyffsat maneer, mer än man kan säga om er era små kånkelbärs plockare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missat svenskan i skolan?

      Radera