måndag 11 januari 2010

Decennium, schmecennium

De senaste veckorna har det av naturliga skäl skrivits mängder av årtiondesammanställningar; 00-talets bästa ditten och 00-talets bästa datten. I flera av dessa sammanställningar har sammanställaren dragit till med att 00-talet egentligen tar slut vid nästa nyår och att 10-talet börjar 2011, men att i och med att alla andra tar sina bästalistor nu så gör de också det. Jag antar att de menar att vår tideräkning börjar på år 1 (vanligtvis räknar man inte med att det finns något år noll) och att decennierna går alltså från 1 -10, 11-20, 1761-1770 och så vidare. Jag antar också att de som resonerar så är helt dumma i huvudet.

Först och främst är nästan allting med tideräkningen helt godtyckligt, särskilt om man inte är särdeles kristen. Även om man är det så är år ett troligen inte alls när han den där Messias är född. Hur man än vänder på det så är det slumpmässigt. Jag skulle också kunna påtala det slumpmässiga i att vi räknar med 10 som talbas, men man behöver inte dra till med sådana nörderier. Vad exakt försöker man uppnå med att hävda att decenniet inte är slut? Det man uppmärksammar är att siffrorna vi räknar tiden med ändras på ett större sätt än vanligt och inget annat. Skiftet 1999 till 2000 är mer att fira än 2000 till 2001 och det spelar ingen roll hur många år som gått sen någon felaktigt daterad händelse. Oavsett allt detta så är det dessutom praxis att räkna årtionden från x0 till x9, eller vill någon påstå att 1990 tillhörde 80-talet? Om det dyker upp decennienebästalistor även nästa år så vet jag inte vad jag tar mig till.

1 kommentar:

  1. Konstigt att ordna tideräkningen efter något som inte ges tid att inträffa; hur kan man gå från 1 år före Kristi födelse till 1 år e Kr utan att passera 0?

    SvaraRadera