måndag 18 januari 2010

Korsordsinducerat hat


En skenbart fridsam sysselsättning som att lösa korsord kan väcka starkare känslor än man tror. Men helt adekvat var väl indignationen över ordnyckeln i Enar Åkereds söndagskryss i DN häromåret; nyckeln "Beter sig lite bakvänt" blev till min stora fasa ordet "HOMOFIL". Enar har för vana att ta sig lite för konstnärliga friheter i sitt korsordsmakande (till exempel blev "Tokiga i fruntimmer" ordet "DAMGALNA" - det finns väl för fan inte!!), men nu hade han gått för långt. För första gången i mitt liv ringde jag läsarombudsmannen och lämnade in ett klagomål, och fick en generad ursäkt och ett löfte om botgöring. Faktiskt dröjde det ett par månader innan gamle Enar syntes i söndagsbilagan och jag vill gärna tro att jag hade ett finger med i spelet. Det är i alla fall enda gången jag sett resultat av mina högst sporadiska samhällsengagerade infall. Jag väntar i och för sig fortfarande på ett tackbrev från de där munkarna i Burma.

1 kommentar: