torsdag 6 januari 2011

Vit makt


Är det en slump att Sverigedemokraterna och Shabby Chic-bloggarna båda ökat i popularitet så dramatiskt på sistone? Bland pöbeln vill säga. Nej, säger jag. Det måste absolut finnas ett samband.

De strävar båda efter att göra de svenska hemmen vitare. Ett urval shabby blogg-namn: Julias vita drömmar, Vita saker, Vita Villa Vila, Marits vita skrin, Annas vita hjärtan, Vitt hus med vita knutar, Rödluvans vita vardag, Inspiration i vitt. Emmas vita hus, Ett hus i vitt.

De drömmer sig tillbaka till en förgången tid och romantiserar det pursvenska bondesamhället – en epok av fattigdom, lidande, kvinnoförtryck och djup misär. Innan invandrarna kom och hjälpte oss på fart på ekonomin alltså.

De har en kväljande traditionell syn på familjen. Majoriteten shabby chic-bloggare är mammor (vita medelklassmorsor) och de flesta kan inte låta bli att smyga in små vardagsbeskrivningar om deras gullungar. Exempel på bloggnamn: Spets och snor, Lantlig harmoni och småbarnskaos.

De har en förlegad kvinnosyn. Kvinnorna är hemma och vitmenar, torkar snor, bakar vaniljhjärtan och snittar liljor. Männen är borta och tjänar pengarna som krävs för de dagliga loppisfynden.

De tar båda gamla unkna och avlagda idéer eller ting och försöker putsa upp dem, med ett sorgfälligt genomfejkat resultat.

Vanilladreams and Humblebees (!) har undertiteln: Drömmar i vitt med inspiration från en förgången tid. Orkade jag och visste jag hur, skulle göra ett diagram som visade på sambandet, men jag nöjer mig med att hata båda företeelserna ungefär lika mycket.

13 kommentarer:

  1. Så sant. Och i Venn-diagrammets mittsektion finner man det här eländet...

    SvaraRadera
  2. Oj, borde man hata sig själv lite nu då?

    SvaraRadera
  3. Om du är Sverigedemokrat: ja. Om du är shabby chic-bloggare är självhatet snarare en utväg.

    SvaraRadera
  4. är man för välartad för att skära sig själv, varför inte gå loss på den nya vita utemöbeln med ett rakblad, raspa loss, så att det ser härligt slitet och använt ut... Precis som ditt inre.

    SvaraRadera
  5. Åh jag vet flera stycken som är precis sådär och jag hatar det lika mycket som du/ni

    SvaraRadera
  6. http://www.evanne.se/2011/01/31/vill-ha-vill-ha-vill-haaa-3/

    SvaraRadera
  7. http://livochlycka.wordpress.com/2010/10/18/hur-pratar-man-med-hus/

    Håller med du!
    /Kahlo

    SvaraRadera
  8. För att informera så jobbar även jag i detta hushåll. Båda två drar sitt strå till stacken.
    Dylika inlägg är helt patetiska. Och vet du, jag skrattar mer åt ditt inlägg än tar åt mig. Det rör mig inte i ryggen ens!
    Det är sådana som du som mobbar. Jag antar att jag inte är den första och långt ifrån den sista som får sig pikar av dig.
    Jag är nöjd med mig och mitt liv, är du nöjd med dig själv som rackar ner på andra?

    SvaraRadera
  9. Dessutom är det ganska märkligt att man kan uttrycka sig om saker man inte vet något om. Jag har min blogg låst och du kan inte läsa den. Alltså vet du inget om den heller. Då kan du lika gärna vara tyst!

    SvaraRadera
  10. Kära prydnadskål.
    Det glädjer mig att du skrattar istället för att ta åt dig. Du verkar ju inte alls upprörd...
    Det är klart att du är nöjd med dig själv och ditt liv. Herregud! Ni är ju alla så vidrigt nöjda med er själva i era krackelerade dockskåp. Måtte fler följa ditt exempel och låsa sina bloggar.

    SvaraRadera
  11. Ah! Som en vass kniv genom en skimrande vit blogg-cupcake!

    SvaraRadera
  12. Haha, detta var roligt :) Trillade in hit helt av misstag via google. Inte så att jag skrattar åt dina åsikter, dem får du så gärna ha :) Men detta var lite roligt dock. Min blogg, vet inget om de andras, startade jag för mitt eget höga nöjes skull. Att jag väljer att skriva mest om inredning är för att jag väljer att försöka förbli en aning förtegen om mitt privat liv. Tycker själv att det finns värre saker att blogga om. Men ok, om du spyr av inredning så... :)
    Kuriosa: bor i Finland, är en jobbande morsa med en jobbande, omtänksam och hjälpande sambo, har två barn och tycker inte om massor av färg i MIN inredning.
    Men välkommen du och alla ni andra att kika in!
    Jag lovar att bjuda på en härlig blandning av mig mitt och lite till!
    Kramar Rödluvan Jojo

    SvaraRadera
  13. HAHAHA You say hakuna matata, I say hatahatahata!!! HAHAHAHA XD XD XD Jag dör så roligt!!! HAHAHAHA Hamnade på den här sidan genom google, det förgyllde min dag! Du är en rolig prick du! XD XD HIHI

    SvaraRadera