måndag 21 september 2009

PrtSc/SysRq


De senaste åren har få saker har utvecklats så mycket som datoranvändning, men trots det så har datorernas tangentbord inte fått se särskilt många förbättringar. Tangenter vars användningsområde sedan länge marginaliserats eller försvunnit finns oförklarligt kvar, och tangenter som idag skulle vara ytterligt användbara lyser med sin frånvaro.

Jag är tillräckligt gammal för att minnas när standardinställning vid inskrivning av text var att texten skrevs över om det stod något till höger om markören. Tryckte man på Insert-tangenten så ändrades markören från ett vertikalt streck till en tjockare ruta och texten sköts istället framåt och ingenting skrevs över. Det blev snabbt uppenbart att Insert-läget var mycket mer praktiskt än överskrivningsläget och standardinställningen för textinmatning i de flesta program blev just det läget. Dock så finns Insert-tangenten kvar på många tangentbord, fast numera med omvänd funktionalitet (och borde kanske således byta namn till Overwrite eller dylikt). Varför? Hur ofta tänker man att man vill skriva över text snarare än bara radera den? Aldrig, helt enkelt. Dessutom sitter Insert precis ovanför en mycket användbar tangent, nämligen Delete, så risken att man kommer åt den av misstag och således hamnar i överskrivningsläge är alltså överhängande. Idioti är vad det är. Fimpa de resterande Insert-tangenterna nu.

Minst lika puckad som Insert är Caps Lock, men jag hatar den ännu mer då den inte bara är placerad precis vid A-tangenten, utan är dessutom större än de flesta andra tangenter. På Commodore 64 var Shift Lock-tangenten cool, då den, likt knappen på en kulspetspenna, höll sig intryckt vid första tryckningen och hoppade upp när man tryckte på den igen, men på moderna datorer är den bara i vägen och fullständigt onödig. Jag kan garantera att de allra flesta som hamnar i versalläget gör det av misstag och då ska den tangenten fan inte vara utformad som den är idag. För de som prompt måste ha en massa versaler så skulle man kunna göra en funktion som inte bara förstör för alla andra. Säg att om man trycker på bägge Shift-tangenter samtidigt så hamnar i versalläge. Skulle inte nåt sånt funka? Som tur är kan man stänga av Caps Lock-funktionen vilket jag gjort, men den väl tilltagna fysiska tangenten finns ju kvar och är bara helt jävla värdelös.

Ett tecken som helt oförklarligt saknar en egen tangent är @. Det används ju hyfsat ofta och kanske är mer användbart än, säg, paragraftecknet som hånfullt huserar till vänster om ettan och som jag nog aldrig tryckt på nånsin. CSI:ar man tangentbordet så skulle man finna avlagringar och avtryck på precis alla andra tangenter, men inte på det där förbannade paragraftangenten. Vad kan det finnas för anledning att ett så sällan använt tecken har en helt egen tangent? Vem i helvete behöver § (hoppsan, nu skulle Nick Stokes minsann hitta ett fingeravtryck) oftare än @?

Jag skulle kunna spy galla över fler aspekter av tangentbordet, men jag är nu så irriterad på det att jag inte pallar använda det mer idag.

8 kommentarer:

  1. Störde mig också på @-tangenten häromdan. Det är så omständigt, jag blir galen!

    SvaraRadera
  2. och så jag kan slippa googla, hur tar man bort cAPS LOCK-FUNKTIONEN?

    SvaraRadera
  3. Gå in i systeminställningarna -> Keyboard & Mouse -> Keyboard -> Modifier Keys... (knappen nere i vänstra hörnet). Volià.

    SvaraRadera
  4. Om något är irriterande så är det väl för fan num-lock knappen? Varenda jävla gång man trycker 7 på num-padden så råkar jag komma åt den. >:(


    På datorn där hemma finns minsann ingen insert knapp! Den har Logitech valt att ta bort. :D

    SvaraRadera
  5. Vill du verkligen effektivisera tangentbordet kan jag rekommendera att ta en titt på Dvorak, där dom faktiskt tagit en funderare innan tangentplaceringarna bestämdes:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Dvorak_(tangentbordslayout)

    http://dvzine.org/zine/

    SvaraRadera
  6. Idiot. paragraftecknet använder jag dagligen när jag programmerar i både arbeta och vardag. Bara för du inte kan något betyder inte att folk skall bli av med knappen.

    Vad spelar det för roll om insert knappen sitter kvar eller inte? Den stör ingen och är inte I vägen, sen används även den vid kodande, eftersom jag oftast itne vill använda musen för ett par snabba syntax rättningar.

    SvaraRadera
  7. Paragraftecknet är värdelöst och borde tas bort från tangentbordet. Det håller alla vettiga människor med om. Men då du bara verkar umgås med programmerare lever du i villfarelsen att den fyller en funktion. Riktiga människor använder tangentbordet till att göra riktiga saker, inte hacka kod. Du bör bredda ditt umgänge för att lära dig lite hyfs också.

    Jag brukar inte klaga alltför mycket på hur folk skriver, men den ofantliga ironin i att du särskrivit "syntaxrättningar" (utöver använt versalt i helt fel och stavat fel på "inte" i samma stycke) går inte att förbise. Det kan vara det allra roligaste som hänt på den här bloggen. Är du lika duktig på språken du programmerar i så lär du inte jobba med det länge till. Och då var ju problemet med att paragraftecknet tas bort ur världen.

    SvaraRadera