söndag 11 oktober 2009

Ris

Jag vill på en gång fastslå att rubriken är lite missvisande, jag gillar de flesta typer av ris (inte den klibbfria varianten, men den klassar jag knappt som ris). Problemet är bara att det finns så många saker som kan gå fel som förhindrar riset från att vara gott.

1) Underkokt ris. Den knapriga och mjöliga kärnan i ett riskorn som inte kokat tillräckligt länge är så oaptitlig att det förstör en hel rätt. Det bedrägliga är att det är svårt att se på riset att det är knaprigt och man riskerar att få alldeles för mycket i munnen vid första tuggan innan man inser sitt misstag. Äckligt är ordet.

2) Överkokt ris. Mer uppenbart när det väl landat på tallriken och något mindre äckligt än ovanstående misstag, men ändå skitäckligt. En smetig massa som klistrar sig fast både på tallriken och i gommen. Det är så smak- och värdelöst att det drar ner alla andra smaker i maträtten. Hemskt.

3) Bränt ris. Värst av alla risfadäser. Bränns det vid i botten så förstörs hela satsen och en vedervärdig stank uppstår. Man måste börja om med helt nytt ris precis när man trodde att man skulle få äta. Som lök på laxen är kastrullen dessutom skitjobbig att rengöra.

Allt ovanstående går ju att undvika om man bara är lite uppmärksam när man tillagar riset, men i princip oundvikligt är att risvattnet kokar över. Hur försiktigt man än kokar upp det så tar det alltid fart och bubblar över och börjar brännas fast vid spisen.

Med alla dessa fallgropar är tur att ris smakar bra när det är korrekt tillagat, annars skulle det fan inte få finnas.

6 kommentarer:

  1. Jag tror faktiskt att du skulle skaffa en japansk riskokare. Enligt vad jag hör blir det perfekt varje gång.

    SvaraRadera
  2. Jo, riskokare undanröjer alla sagda besvär. Men till skillnad från japaner så äter jag ris hemma max 1 gång i veckan och inte 29 gånger om dagen, så frågan är om inköpet vore så smart. Fast å andra sidan så används ju inte brödrosten, smörgåsgrillen, juicepressen eller pizzaugnen oftare än så heller. Hmm, tål att tänkas på.

    SvaraRadera
  3. Har du på riktigt en pizzaugn?

    SvaraRadera
  4. häll olja i risvattnet, då kokar det inte över..

    SvaraRadera
  5. Jens sa...

    Jag kokar alltid ris i mikron. Blir alltid perfekt och går ej att bränna fast!

    Recept:
    Skål som tål micro.
    Dubbelt så mycket vatten som ris.
    Salt.

    Kör på full effekt i (antal dl ris + 2:30) min

    Sedan på typ 60% - 80% effekt i ((antal dl ris + 2) x 3) min

    Ska man koka 3 dl ris så kör man 3 + 2:30 = 5:30 minuter på full effekt. Sedan kör man (3 + 2) x 3 = 15 minuter på lägre effekt.

    2 dl ris blir 2 + 2 = 4:30 min full effekt och (2 + 2) x 3 = 12 min på lägre effekt.

    1 dl ris blir således 3:30 min full effekt samt 9 min lägre effekt.

    5 dl ris blir dock 7:30 full effekt samt 21 minuter lägre effekt så här går det fortare att använda platta.

    SvaraRadera