söndag 23 augusti 2009

Revelj


Filmen Donnie Darko var Richard Kellys första film; regissören var blott 26 år när filmen kom ut 2001. Den blev uppmärksammad på festivaler tidigt på året, men hade en brokig resa fram till att den nådde en större publik. Trots att den idag är tämligen högt aktad bland kritiker och cineaster så var den inledningsvis inget annat än en flopp på USA-marknaden. En bidragande orsak var tveklöst att lanseringen var planerad till oktober, men efter anfallen på World Trade Center-tornen den 11:e september så var ett av filmens viktigaste skeenden alltför magstarkt för en amerikansk publik. Centralt i filmen är nämligen att en flygplansmotor lossnar i luften och faller rätt ner på protagonisten Donnies hus och krossar hans säng.

Jag har min säng precis vid ett fönster, men det är beläget på bottenvåningen i ett hyreshus och vetter mot en gård som är liten och har höga väggar åt alla håll. Detta gör att en fallande motor aldrig skulle kunna nå mitt fönster; vinkeln till himlen är på tok för brant. Detta geometriska faktum förbannar jag innerligt varje vardagsmorgon när väckningssignalen på mobiltelefonen går igång åtskilliga timmar innan jag egentligen skulle vilja vakna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar