söndag 6 juni 2010

Fejjanetikett

Det klagas mycket på hur Facebook behandlar sina användare och deras information, bilder och säkerhet. Själv förundras jag över hur höga krav folk ställer på en gratistjänst som egentligen inte kräver något av användarna. Fast egentligen borde jag väl inte förundras med tanke på hur tanklöst vissa beter sig på fejjan. Ett högaktuellt exempel; jag har idag fått en vänförfrågan från någon som troligen har Sveriges vanligaste namn. På våra gemensamma vänner kan jag uttyda att det med största sannolikhet är någon som jag träffat ute och bara pratat med som hastigast, och i kombination med det fullständigt slumpmässiga namnet så tycker jag inte det är konstigt att jag inte på en gång kopplar vem det kan vara. Här är generalfelet; som profilbild har denna person valt ett fotografi där man omöjligen kan se hur han ser ut. Dessutom har han ställt in profilen så att inga andra bilder är tillgängliga för mig. Det borde vara självklart, men om man vänförfrågar någon man inte riktigt känner så får man fan se till att man går att identifiera på nåt sätt. Sorry, det blir en fet ignore på den.

4 kommentarer:

  1. Jag finns inte på Facebook längre, enär jag inte hinner. Men en fundering till det som ni skriver här: Man kan väl vilja bli vän med någon på FB för att därigenom bli delaktig av vad han eller hon skriver? Så att man inte missar något. Och då spelar väl identiteten hos den som ansöker om att få bli vän en underordnad roll.

    SvaraRadera
  2. Nja, Facebook är inte Twitter (inte i mitt tycke iaf). Jag vänförfrågar inte personer jag inte känner/har träffat/har haft någon kontakt med och accepterar heller inte motsvarande förfrågningar. Många verkar ha en liknande policy.

    SvaraRadera
  3. Dagens Magdalena Ribbing: http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/06/07/slippa-facebookbild-7465#article-readers

    SvaraRadera