tisdag 11 augusti 2009

Öppettider

Ett planerat kafébesök efter jobbet fick byta destination två gånger då de kaféer som först var på tapeten stängde kl 18 och jag och min medfikare ville sitta mer än en kvart. Nu är det väl lite självcentrerat att kräva att allt och alla ska vara öppna och tillgängliga när det som bäst passar mig, men är det inte rimligt att tro att kundtillströmningen skulle öka lite efter kontorstid och att dessa ställen därför kunde ha öppet ett tag till? Än mer opraktiskt är det med paketet som jag måste hämta ut på Posten (ett av få sådana kontor som fortfarande finns kvar). I förra veckan hade de öppet vardagar kl 9-14. Huh? Vad är det för jäkla tider? Nu behagar de ha öppet från kl 8 ända till kl 18 vilket innebär att jag nog hinner hämta ut min prylar innan jag går till jobbet eller precis efter, om jag skyndar. Osmidigt är det i vilket fall.

Att butiker och dylikt (nästan) bara har öppet när de flesta jobbar har väl sina förklaringar, men det gör det hela inte desto mindre besvärligt. Jag har svårt att se att t ex en cykelaffär har särskilt många kunder kl 10 på morgonen så det känns rätt bortkastat att de är öppna då. Det är jobbigt både för expediter och kunder om alla ska stresshandla mellan kl fem och sex varje kväll (eller på lördagar). Borde det inte gå att lösa på bättre vis?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar