måndag 31 augusti 2009

Små små ord av kärlek

Kärt barn har som bekant många namn, även om talesättet känns en smula osmakligt i det här sammanhanget. Och det är just för barnens skull man, på typ regeringsnivå, bestämde att det kvinnliga könsorganet ska benämnas "snippa" (som kom med i SAOL 2006), något jag varit motståndare till från dag 1 (dock utan att kunna komma med ett bättre förslag). Det känns som "snopp" i femininum och låter alldeles för likt "snipigt" eller "sipp" (egenskaper som oftast dessutom tillskrivs kvinnor) och hade passat bättre som verb för någon trädgårdssyssla eller något man kan göra med en liten liten sax. Men även de mest moderna föräldrar som tvingar på sina söner rosa sparkdräkter och döttrarna blåställ, har börjat anamma ordet, och jag har kapitulerat. Någonting annat än "hum-hum", "framstjärt" eller bara "där nere" måste man ju säga. Ett annat könsetymologiskt dilemma som diskuterats är en kvinnlig motsvarighet till ordet "runka". Där var ordet "scrolla" på tapeten ett tag; ett ord jag faktiskt var lite förtjust i, även om jag alltid tyckt att "runka" borde kunna vara ganska könsneutralt, men som aldrig riktigt tog vare sig skruv eller mutter. Så, okej. Jag lämnar förskolelärarna i fred att lära barnen vad de vill. Jag har verkligen ingen beef med dom.

Men, ett varningens finger ska höjas för ett annat fenomen jag stött på ett flertal gånger under senare tid. Allt fler lockar med sängar bäddade med snuttefilt. För det är inte längre bara de avsexualiserade folkhemsbögarna som använder numera uttrycket "mysa" som synonym till "knulla". Jag tänker att man i så fall varken vet hur man myser eller knullar. Jag antar att det är ett begrepp som även rotat sig, om inte till och med uppkommit, i den heterosexuella världen (där man, efter vad jag förstått, ofta ägnar sig åt s.k. taco-mys på fredagarna, vad det nu ska betyda). Som adjektiv går det an, även om det bär mig emot litegrann. Sex kan så klart vara mysigt. Men om man kan inte kåtviska "Mysa mig, mysa mig hårdare!" och mena allvar, så får man faktiskt använda ett annat verb. Personer som myser istället för pippar är förmodligen såna som kallar alla sexuella aktiviteter för "lekar" och ibland stannar upp mitt i en kyss, tittar varandra djupt i ögonen och säger: "Hej!".

2 kommentarer:

  1. "Hej"-ett asså!!!!! Den är nog den värsta.

    SvaraRadera
  2. På temat nallar och eufemismer: Den kvällen kramades Bamse och Brummelisa extra länge, eller hur det nu var. Ungefär lika sexigt som att mysa.

    SvaraRadera