tisdag 19 maj 2009

Lajv naked show

Irritationsmomenten är många på ett gym, särskilt i omklädningsrum, dusch och bastu. Vissa samtal man tvingas åhöra kan få en att vilja klösa sig till döds och av någon anledning är nakna idioter värre än påklädda diton. I bastun svettas pompösa säljartyper som försöker överträffa varandras semestrar. Överhettade grabbar som försöker överträffa varandras helgfyllor. Gubbar som ogenerat stretchar sina sladdriga lemmar och försöker överträffa varandras sommarställen. Broilers som bulkar bananstinkande proteinshakes och försöker överträffa varandras gluteus maximus. Men man får ta det goda med det onda. Tvåla in sig och gå vidare i livet. En avart var jag dock, tills idag, ganska säker på att slippa konfronteras just där: lajvarna. Jag är i och för sig inte hundra på att just de här bleka, smalfeta, striphåriga exemplaren verkligen ägnade sig åt just det tveksamma folknöjet, men det kändes så. Deras högljudda samtal om vilka nervgaser som var effektivast, om hillebarder, om Lancaster-flygplan, om hur effektiva ringbrynjor egentligen var mot ett armborst och om de första misslyckade försöken med långdistansrobotar följde mig in i duschen. Visst, jag kunde ha stört mig på att de romantiserade vapen och pratade om sådana fruktansvärda saker som krig på en så provocerande teoretisk nivå. Krigets matematik. Men det som fick mig att knyta nävarna tills naglarna tryckte små halvmånar i mina handflator, var det faktum att en av dem så uppenbart beundrade den andre killen. Hade de varit nördar hade jag tjuvlyssnat med glädje. Men här hade vi en tönt som såg upp till en annan tönt. Och dessutom var de närmare trettio båda två. För min inre syn såg jag mig själv sänka en morgonstjärna i huvudet på översittaren (skada 2T10+2) och låta den förledde stackaren fly, men när de äntligen försvunnit ut i omklädningsrummet och jag var ensam kvar rann plötsligt all min livskraft ur mig (PSY = 0) och jag ville bara sjunka ner i hukande ställning i duschstrålen och krama mig själv, nynna och stirra galet in i väggen. Och det allra värsta var att jag lärt mig en hel del på kuppen.

2 kommentarer: