onsdag 8 juli 2009

Svensk Mobiltjänst

En måndag för några veckor sen ringde en glad skåning mig på mobilen. Han frågade hur läget var, påtalade att det var jobbigt att det var måndag, skämtade och stojade som om vi var gamla vänner trots att vi aldrig snackat förut. Jag hörde på en sekund att han ville sälja nåt som jag inte alls var intresserad av. Snubben hette nåt säljigt som jag inte la på minnet (men det kan mycket väl ha varit den extremt anonyma personen här på bilden) och han ringde från Svensk Mobiltjänst. Han ville veta vilken mobiloperatör jag hade. Jag svarade med att säga att jag är väldigt nöjd med mitt abonnemang och inte alls intresserad av att byta om det var det han var ute efter. Jag har märkt att om jag är så tydlig som möjligt mot telefonsäljare med mitt ointresse så brukar samtalet avslutas relativt fort. Jag vill inte ödsla tid och säljaren vill inte ödsla tid, så att bara lägga på vinner alla på, inte sant? Min tydlighet bet inte kan meddelas.

"Vad betalar du i månaden? Vill du sänka sina kostnader?" var hans respons på att min kategoriska ovilja att diskutera abonnemanget. Suck, hur tydlig måste jag vara egentligen? Jag sa att jag har väldigt låga mobilkostnader och upprepade min ovilja att ändra på någonting. Snubben i andra änden suckade. Sen frågade han om jag var intresserad av mobilt internet istället. Men kom igen. Jag konstaterade tydligt, hövligt och bestämt att jag inte har någon som helst användning för mobilt internet. Då blev idioten sur och sa "Nähä" och la på. WTF? Det var han som ringde mig och ville kränga skit som jag inte ville ha. Om nån skulle bli sur så var det väl jag.


Två dagar senare ringde det igen från ett okänt nummer och när jag svarade så var det en skåning från Svensk Mobiltjänst. Jag kan inte svära på att det var samma jöns men jag tror verkligen det. Så fort han sagt varifrån han ringde så avbröt jag och sa att jag pratat med honom eller en kollega till honom bara 2 dagar tidigare och att jag tyckte att jag var väldigt tydlig med att jag inte var alls intresserade av deras tjänster och produkter. Han menade på att det inte var han som ringt och att de skulle uppdatera sina papper och så avslutades samtalet betydligt snabbare än vad jag väntat, skönt nog. Det hastiga andra samtalet vägde dock inte upp det irriterande första. Ringer de igen så är ett "Nej!" allt de får följt av ett "klick".

Fotnot: "Etablerat 1956". Really?

32 kommentarer:

  1. Tyvärr funkar inte Nix för enskilda firmor.

    SvaraRadera
  2. Etabl- 1956 betyder nog bara att snubben som kom på den här firman är född -56, eller hans favvoskådis är född då... eller så är det nåt nummer-anagram för typ: skit.

    SvaraRadera
  3. Nix funkar inte för mobiltelefoner över huvudtaget. Inte när jag kollade sist iaf. Hur efter är de egentligen?? /AK

    SvaraRadera
  4. Jag har anammat min mans utmärkta sätt att hantera telefonförsäljare.

    Jag frågar direkt: "säljer du något?" följt av "då är jag inte intresserad".

    Såhär kan man också göra:
    http://www.youtube.com/watch?v=J5z4Vs26-TI

    SvaraRadera
  5. kom ihåg att dom flesta telefonförsäljare vill skjuta sig själva i huvudet varje dag för att dom har ett asdåligt jobb där alla bara är elaka mot en hela tiden! detta är inte ett yrke man väljer. ha lite medkänsla för fan!

    SvaraRadera
  6. Det är tur att du inte tog emot något, har tjafsat om ett mobilt bredband jag råkade tacka ja till för 3 månader sedan. Har inte fått en dator men dock massa räkningar.. Sjukt företag!

    SvaraRadera
  7. Pissföretag.
    Dom lovade att lösa in mitt gamla abonnemang på telia.
    Tji fick jag. Betalar jag för telia och telenor.

    Örjan Hedhman

    SvaraRadera
  8. Företagen använder sig utav nix, och är du nixad skall du inte behövas störas av telemarketing företag, oavsett om det är en enskild firma eller ej, men du #Kodo, om du syftar på att svenskmobiltjänst va enskild firma kan du ju försöka klura ut varför de heter AB i slutet stupid.. efter lite research så hade kanske fattat att det är ett dotterbolag till ett annat bolad där det företaget är etablerat 1956, inte att någon är född? ni är ju helt bakom flötet. . jag har tecknat alla mina abonnemang där och jag var väldigt skeptiskt till en början men nu är jag jätte glad för att de ringde och kolla mina räkningar till hela företaget då vi nu sänkt våra kostnader radikalt. men det är klart att sådana som ni som inte har något att göra om dagarna och har inställningen att vad man än gör blir man lurad ska gå i taket för att någon vill hjälpa er! skyll er själva säger jag!

    SvaraRadera
  9. Sist jag kollade (för 12 sekunder sedan) så gick det inte att nix-spärra företagsnummer. Ej heller går det att spärra mobilnummer som någon redan påpekat ovan. Helt säkert är också att jag inte känner att jag måste betala någon för att försöka sänka räkningen till min enda mobiltelefeon när den räkningen inte alltid ens är tresiffrig.
    Om man nu är en sådan vårdslös person att man tecknar abonnemang till höger och vänster utan nån koll så kan jag förstå att man tycker sig få valuta för pengarna när en munter skåning som pratar fort verkar vilja "hjälpa".
    Jag kan också förstå att om man googlar på sitt företag och hittar att nån vresig bloggare återgett en situation som inte är särskilt fördelaktig för företaget, att man vill låtsas vara en nöjd kund för att balansera inlägget och de övriga kommentarer som också haft negativa erfarenheter. Det är lite genomskinligt bara.
    Slutligen, varför nöjer sig Svensk Mobiltjänst med att påstå att de etablerades 1956? Att sko sig på att folk är godtrogna och lura på dem saker de inte alls behöver är ju betydligt äldre än så.

    SvaraRadera
  10. Torsten Bengtsson7 september 2009 17:49

    Detta företag har ringt oss över 10 gånger, jag har skrikit, tackat nej och försökt med det mesta men ändå fortsätter dom att ringa trots att man säger rakt ut att dom är idioter. Det finns dock en sak alla som ringer har gemensamt, de är typ helt efterblivna. Folk som inte kan prata så man hör vad dom säger kanske inte ska vara säljare per telefon.
    Ett mycket oseriöst företag som tydligen lurar folk att teckna dubbla avtal och lovar att avsluta de gamla avtalen.
    Usch sånt här kan inte vara lagligt...

    SvaraRadera
  11. Nja, envisa säljare finns det. Alla är det. Det gäller att ha kulor och säga nej tack, ring vidare så slösar du inte din tid. Läser man dina andra inlägg så verkar du ju inte trivas med ditt liv, kanske dags att söka hjälp? Vi har idag en väl fungerande psykvård, skäms inte!

    Sen tycker jag att det är fruktansvärt dåligt av dig att hänga ut säljaren med bild och namn. Han gör som han blir tillsagt förmodligen. Jag kan även tillägga att detta är direkt olagligt och du kan åka dit för det. Eftersom du saknar konkreta bevis så hade jag stämt skiten ur dig om jag vore säljaren. Hoppas han läser detta och lämnar in en stämning för förtal.

    SvaraRadera
  12. Vänta nu lite. Å ena sidan så var det bara en säljare som betedde sig som alla säljare gör, men å andra sidan så är det förtal att säga att någon beter sig så? Med andra ord är det förtal att beskriva vad en säljare gör? Intressant.

    Jag tyckte att jag var ganska tydlig med att jag inte vet att det var han på bilden som ringde, men i och med att han figurerar med namn och bild på Svensk Mobiltjänsts hemsida så utgick jag ifrån att han jobbar där och att det således mycket väl kan ha varit han. Det jag påstår är alltså att han jobbar på Svensk Mobiltjänst, vilket kanske kan ses som förtal men om man tycker det så kanske man inte ska jobba där. Hursomhelst, tycker Michael Svensson att det är olustigt att figurera på bild här så behöver han bara säga till så tar jag bort bilden med ens, inga problem.

    Slutligen vet jag inte hur väl fungerande psykvården (som du tycks vara mycket bekant med) skulle vara om alla som störde sig på envetna idioter skulle öka hjälp där. Det skulle bli ack så lite tid över att ta hand om Konstfackselever i alla fall.

    SvaraRadera
  13. Svensk mobiltjänst är ett mycket seriöst företag som hjälpt mig enormt mycket med våra abonnemang.Dåligt av dig att hänga ut säljare med bild!

    SvaraRadera
  14. I och med att såpass många tycker att det är läskigt att en av Svensk Mobiltjänsts anställda finns på bild här ovan så har jag åtgärdat det.

    Jag är ärligt talat nyfiken på hur man lyckas teckna så många och dåliga abonnemang att man måste betala en tredje part för att styra upp det. Kan nästa som googlar sig hit upplysa mig, tack?

    Och javisst, Svensk Mobiltjänst är mycket seriösa när det gäller att lura i folk att de har nåt att erbjuda. De ringde mig igen för någon vecka sen. De är seriöst envetna.

    SvaraRadera
  15. Vadan denna hangup på bilden på säljaren från Svensk Mobiltjänst? Han finns ju på bild på deras egen hemsida så han verkar ju uppenbarligen inte skämmas för vad han pysslar med - och då lär han väl kunna stå för det även om han hamnar på den här sidan. Inte för att jag förstår att han kan stå för det överhuvudtaget, men det är ju en annan femma.

    SvaraRadera
  16. Jag undrar en sak Svenskmobiltjänst ringer alltid upp sina kunder då och då för att kolla så allt står rätt till och får alltid ett vänligt bemötande och alla problem kunden har tar alltid kundtjänsten väl hand om.

    Så du ska ej tro vad en kille som fick en finne i arslet säger!!!

    I alla företag finns alltid ett rötägg men han avvecklas så snabbt man ser hans rätta sida.
    Man kan inte alltid veta på intervjuer om han är rätt och seriös för jobbet det får tiden utvisa.

    MVH

    SvaraRadera
  17. Många åsikter finns det, men fakta är det sämre med. Det här är ett kul forum att gå in på, det jag läser här är mer pajkastning än något annat. Det jag ser är brist på kunskap och eller information om yrken, företag osv.
    Men som sagt, kul att läsa.

    SvaraRadera
  18. Mina upplevelser ÄR fakta, det hände precis som jag beskrev. De har dessutom fortsatt att ringa. De som i kommentarerna säger sig blivit uppringda flera gånger eller fått dåliga tjänster av SMT verkar ganska trovärdiga. Varför skulle de hitta på? Jag undrar därför vilka fakta du efterfrågar.

    SvaraRadera
  19. Jag arbetar på ett företag jag inte vill nämna vid namn (vill behålla jobbet) som är partner med Svensk Mobiltjänst AB. Jag kan bekräfta att det är såhär. "Vi står för slutfakturan" = Vi bakar in den i ett högre månadspris. Det ringer folk hela tiden som är förbannade, ledsna och missnöjda men vi har order att bara säga "Jag meddelar chefen, hejdå", sen skita i det.

    Kan ju säga också att ALLA säljare går på provision vilket bidrar till att man är ganska så jävlig mot kunderna. Jag har till exempel inte sålt något denna månaden = ingen lön för mej. Och jag måste på nåt sätt betala hyra, mat, el och resor till jobbet. (Kommer inte gå, jag är utfattig sen jag fick det jobbet.) Så det är inget bra företag nånstans....

    Grundtanken bakom det var nog god från början men nånstans gick det jävligt fel...

    SvaraRadera
  20. Det låter ju helt fruktansvärt. Jag hoppas du hittar ett bättre och roligare jobb mycket snart.

    SvaraRadera
  21. Men snälla kom igen nu !!! Du som har jobbat som säljare åt företaget ! Vem har sagt att du ska skita i kunderna DU är det här rötägget som inte ens ska vara på ett sånt jobb Och om du har nollat så så är du ingen säljare !! Jag gör rätt affärer, BRA AFFÄRER, som alla är nöjda med och de resulterar i återkommande kunder. Jag älskar mitt jobb Tar är i mitt jobb Och ni som säger att det är jobbiga säljare Lyssna 3 minuter och är det någon rätt får du utmärkt service Bra priser OCH en helt utmärkt kontaktman.

    Mvh Jag som inte nollar någon månad !!!

    SvaraRadera
  22. Har precis insett att jag blivit lurad av svensk mobiltjänst!!! Ger inte ett ruttet lingon för detta extremt oseriösa företag! Googla hit! Plats ett efter svensk mobiltjänsts egna hemsida.

    SvaraRadera
  23. Hej,

    Jag skulle vilja komma i kontakt med dig. Mitt namn är Marcus Persson och jag jobbar på Svensk Mobiltjänst. Återkom gärna till mig så hade jag varit tacksam.

    marcus@svenskmobil.se


    Mvh

    Marcus Persson
    Försäljningsansvarig
    Svensk Mobiltjänst AB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marcus,

      Lämnar ett svar även om det inte är mig du vill komma i kontakt med.

      Jag undrar varför man måste ringa ett flertal gånger och till slut även vara arg för att ni ska bekräfta att man ångrat ett köp inom de 14 dagar man har laga rätt till? Tror ni man ska tröttna och bli nöjd ändå?

      Anledningen till att jag ångrade köpet var att den säljaren som ringde presenterade sig meddelade att han ringde från Telenor, och när bekräftelen sen dyker upp står det Svensk Mobiltjänst!?

      Även om produkterna ni säljer kan vara OK är detta verkligen inget bra sätt att inleda en ny kundrelation - eller vad tycker du själv?

      Dessutom "missade" säljaren att informera om bättre alternativ (för mig), men jag inser självklart att de alternativ som gavs vid kontakttillfället gav säljaren en bättre affär. Detta är inget bra sätt att bygga NKI.

      Jag har bestämt mig för att jag inte vill ha något alls med er att göra, men svara gärna på frågorna.

      Radera
  24. Hej Marcus. Även om jag är imponerad av er envishet så är jag alltjämt INTE intresserad av era tjänster.

    SvaraRadera
  25. Svensk mobiltjänst, ja! Dem är det verkligen pestvarning på - vi har MYCKET dåliga erfarenheter av dem :-(

    Säljarna har ett välsmort munläder och är hur "kompisiga" som helst och lovar guld och gröna skogar och himmelen därtill, men så fort de fått ett "avtal" på sin bandspelare så upphör all form av service och vänligt bemötande - deras back-office är under all kritik och får ingenting rätt och kundtjänsten är ett rent skämt i sin totala ovilja och bristande kompetens för att hjälpa och serva kunden!

    Så rekommendationen är - UNDVIK DEM TILL VARJE PRIS!!!

    SvaraRadera
  26. Dom verkar fan inte friska då dom ljuger och håller på :S

    SvaraRadera
  27. hej! Jag jobbar på smt och jag är jättenöjd!! Har inga missnöjda kunder. Allt beror på person till person inget är perfekt. Men dra inte alla säljare över en kant! tjänar mer en vad ja skulle gjort på ett vanligt jobb. Har bra relation med mina kunder oxå!!! Alla ör vi olika!

    SvaraRadera
  28. DEM LURAS OCH LURAS OCH LURAS. Fick föra process emot dem genom telenor (som de hade sagt sig vara) i nästan ett år för att få rätt att bryta något jag blev pålurad. Fick aldrig något hemskickat men fick ändå börja betala abbonemang osv. I slutändan fick jag ändå betala för att bli av med dem. Ingen service, ingen kontakt, ingen ryggrad. ÄCKLIGA JÄVLAR SÄGER JAG BARA. lita aldrig på SVENSK MOBILTJÄNST eller SVENSK SÄKERHETSTJÄNST som är ett systerbolag. Hade velat träffa VD.n och fråga hur f*n han kan sova om nätterna som driver dessa scams, likaså telenor som väljer att samarbeta med dem.

    SvaraRadera
  29. Svensk Säkerhetstjänst Net i Sverige AB heter de nu. www.sstnet.se

    SvaraRadera
  30. Hej . om det är någon i Skåne som blivit lurad som har dem butik i landskrona , och i butiken bakom sitter säljarna , en del uta av dem .

    SvaraRadera