söndag 24 maj 2009

I'm hatin' it

Hamburgerkedjan Max profilerar sig som det fina, folkliga, goda och framförallt svenska alternativet till de stora, onda och äckliga amerikanska franchiserna. Märkligt är det då att de på Max bannlyst det svenskaste som finns; ett logiskt och effektivt kösystem. Jag vet inte varifrån de hämtat sitt sätt att köa men jag gissar att det härstammar från en uråldrig sydamerikansk indianstam som dog ut på grund av sitt löjligt bristfälliga köande.

Jag ska försöka beskriva hur det "fungerar" på Max. Man börjar längst till vänster där man beställer det man vill ha av en extremt upptagen kille/tjej. Denna person är även den som "grillar" (=steker) burgaren samt monterar ihop den. Dessutom tar han/hon upp drive-thrubeställningar via sitt headset. När man beställt så förflyttar man sig till höger mot kassorna (tänk Soup Nazi i Seinfeld, fast utan den i detta fall önskvärda tyska effektiviteten). Man väljer första bästa lediga kassa (antar jag i alla fall), upprepar sin beställning till den påtagligt oinspirerade gymnasieeleven som sedan hasar sig inåt köket och hämtar läsk (eller pappmugg) och friterade tillbehör. Efter en stunds väntan så har kille/tjej 1 gjort färdigt hamburgaren varpå den i kassan lägger den på brickan.

Detta "system" har otaliga nackdelar (utöver det uppenbara att det tar alldeles, alldeles, alldeles för lång tid mellan beställning och leverans) och fördelarna lyser likt långtradarextraljus med sin frånvaro. Att det är samma person som både tar upp beställningen och gör maten är så urbota dumt att det är bisarrt att någon överhuvudtaget kommit på tanken och dessutom lyckats driva igenom det. Man vill att Mulder och Scully ska reda ut hur det kan ha blivit så.
Vidare; med nödvändighet så måste man ge sin beställning (minst) 2 gånger. Bara det borde flagga för att beställningsförfarandet borde göras om helt. Det är som kund inte bara irriterande att behöva upprepa sig, det blir lätt besvärligt om man exempelvis utöver sin egen mat dessutom beställer för Kalle, Lisa och Lotten som redan gått och tagit bord. Säg att Kalle avskyr tomater, att Lisa vill ha extra bacon och att Lottens vegburgare ska ha majonnäs istället för originaldressing. Att vid första beställningen minnas detta är inte så svårt, men efter förflyttningen till höger och några minuters väntan så är det inte otänkbart att man glömt någon av detaljerna i kompisarnas önskemål. Eller vad man själv beställde, för den delen. Det finns till synes ingen koppling mellan beställaren och det beställda utan man måste komma ihåg allt för att hoppas få rätt av den förvirrade stackaren i kassan. Denne stackare hämtar dessutom pommes o. d. och den trippen till köket brukar ta så lång tid att beställningen man gjorde hinner falla i glömska hos den postpubertala expediten och således måste upprepas ytterligare en gång.

Likt alla hamburgerkedjor dras Max med en, tja, mindre än hundraprocentigt motiverad personal. Det är skoltrötta kids, utan servicevilja eller engagemang. Deras inställning kan man verkligen inte klandra dem för, men när det hinner passera en istid innan man får sin mat så hjälper en förståelse för deras situation föga mot frustrationen som infinner sig. Det yttersta beviset på att köupplägget är fullständigt värdelöst fick man när Max slog upp restauranger innanför tullarna. Det hade sitt klassiska från-vänster-till-högerhelvete i några veckor innan det blev helt ohållbart. De stora folkmassorna inne i stan avslöjade att det tog på tok för lång tid att servera folk så de byggdes snabbt om till mer klassiska kassor med flera köer. Vips så blev det lite drägligare att gå till Max. Det gör det desto mer irriterande när man av en eller annan anledning hamnar på en annan Maxrestaurang där galenskapen fortgår; det behöver ju inte vara så! Sensmoral: gå aldrig till Max i Solna.

4 kommentarer:

  1. Jag hatar besvärliga kompisar.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med fullständigt. Jag har försökt att äta där två gånger, men blir bara förbannad på kösystemet, eller avsaknad av det... Beror det på att det kommer från norra Sverige eller vad är det frågan om? Finns det så få norrlänningar att problem aldrig uppstår? Dumheter är det i vilket fall. Men er blogg är bra, det är alltid nåt!

    SvaraRadera
  3. Du behöver inte upprepa specialbeställningar - det är endast grunden för att priset och tillbehören skall stämma. Ponera att du beställer ett maxmål utan dressing, då räcker det med att säga ett maxmål vid kassan. Sen har ju max faktiskt uppdaterat hela sitt system så att man nästintill helt slipper mänsklig kontakt, bl.a. på vasagatan i sthlm. Där sköter du hela beställningen själv via touchscreen - en sådan sak borde du väl gilla?

    SvaraRadera
  4. Jovisst, Maxrestaurangerna inne i stan har ju alltid varit effektivare. Och oavsett så är det galet att behöva upprepa beställningen. Men all utveckling som minskar mänsklig kontakt är ju bra så tummen upp på det i alla fall.

    SvaraRadera