torsdag 4 juni 2009

Jag är inte idiot, men...

Nu var det ett tag sen sist, men varje gång jag hört någon uttala orden "jag är inte rasist, men..." så har de följt upp det med ett otvivelaktigt rasistiskt uttalande. Variation på temat: "jag är inte homofob, men...". Vad skulle kunna sägas efter det som inte är homofobt? Inte mycket vill jag påstå.
Om man nu har åsikter som man känner inte är helt rumsrena så ändras inte det för att man hittar på att man inte har åsikterna precis innan man luftar dem. Hur mycket man än skulle vilja så ändras inte ett faktum bara för att man hävdar motsatsen. Hur känns exempelvis dessa uttalanden?
"Jag är inte Förintelseförnekare, men det där har ju aldrig hänt"
"Jag är inte längst i världen, men alla andra är kortare än jag"
"Jag är inte seriemördare, men fan vad gött det skulle vara att strypa sin tolfte tyska backpacker"
Inte helt okej, nej.

Jag är inte misantrop, men jävlar vad jag har svårt för folk.

3 kommentarer:

  1. Vad sägs om denna variant:
    Jag är inte homofob, men fan vad det är synd att Andreas Lundstedt är gay.

    SvaraRadera
  2. Touché. Men har någon nånsin sagt så? Jag betvivlar det.

    SvaraRadera
  3. Ur mitt perspektiv är det faktiskt lite synd...

    SvaraRadera