söndag 28 juni 2009

MySpace


Det är onekligen så att MySpace fyller ett antal funktioner. Som artist eller band är det ett värdefullt sätt att nå ut med sin musik; som musikkonsument är det ett fantastisk ställe att hitta ny musik och hålla koll på den musiken man gillar. Jag kan till och med ge exempel på folk som funnit kärleken på MySpace. Tanken bakom det hela kan man inte säga så mycket negativt om, men varför har sajten gjorts av nån som lärde sig webbdesign 1997, föll i en koma och direkt på uppvaknandet fick i uppdrag att snickra ihop MySpace?

Som de flesta stora communitysajter så kämpar Myspace för att dra in pengar på nåt sätt. Därför möts man av skitstor och blinkande bannerreklam både högst upp och ofta i en rejält tilltagen högermarginal. Att reklamen är ful kan man nog inte lasta MySpace för, men de har gjort allt annat så det ska gå i samma stil som reklamrutorna. Det blir ett rörigt, fult, irriterande och sällsynt svårnavigerat gränssnitt vars främsta uppgift är att förvirra. Man kan förstås själv designa sin egna MySpace-sida, men enligt initierade källor är det inte helt trivialt att få det som man vill. Trots det så är de flesta sidorna som designats av användare klart snyggare än det som MySpace själva producerar.

Det är svårt att ge en övergripande bild av problemen med MySpace då det det är omöjligt att övergripande bild av hur MySpace hänger ihop. Den helt fruktansvärda designen gör att jag undviker att vistas där så mycket det bara går. För en sajt som ska gå i bräschen för ett användardrivet internet så är MySpace märkligt användarovänligt. Det är som webbtortyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar