tisdag 30 juni 2009

Bistro Bohème


Efter en tämligen medioker film så skulle kvällen förhöjas med hjälp av några öl. Vi beslutade oss för Bistro Bohème på Drottninggatan som har en väl tilltagen uteservering då det var en väldigt varm och behaglig kväll. När vi slagit oss ner kom en semibutter servitör till bordet och informerade oss om att uteserveringen bara var öppen till halv elva, efter det skulle vi vara tvungna att flytta in om ville fortsätta dricka. Han la fram det som om vi anlänt väldigt nära uteserveringens stängning, men vi hade ändå 45 minuter på oss. Det kändes lite onödigt att han välkomnade oss med en så negativ inställning men när vi fick våra halvliterssejdlar så la vi det bakom oss. Trodde vi.

Cirka fem minuter efter att ölen kommit in så anslöt ytterligare en vän till vårt sällskap. Samma servitör (som numera eskalerat till trekvartsbutter) kom fram till vårt bord. Den senast anlände skulle till att beställa men vår ack så vänliga servitör meddelade att det inte längre gick att beställa på uteserveringen. Man fick överhuvudtaget inte påbörja en öl på uteserveringen längre. Resten av oss hade knappt smuttat på våra glas så det stod redan 4 i princip fulla öl på bordet, men trots det så vägrades vi ytterligare betjäning. WTF? Den var en halvtimme kvar tills uteserveringen stängde och vi var fyra som hade mycket öl kvar. Vad hade varit faran med att få in en öl till? Ville herr Butter att stackars nr 5 skulle se på medan vi andra drack? Eller skulle han gå in och sätta sig själv i baren? Vad i helvete var tanken? Har Bistro Bohème en tävling om vem som kan behandla kunderna sämst? Oavsett hur vi vred och vände på det så kunde vi inte fatta. De av oss som eventuellt hade öl kvar kl 22:30 skulle ju ta med sig glasen in och fortsätta där. Varför kunde inte den sista av oss göra samma sak? Tror Bistro Bohème att det blir kaos på uteserveringen om folk får beställa fram till att de måste flytta in? Vad fan är grejen?


Prick halv elva kom servitören (som vid det här laget kunde klassificeras som full-blown butter) till vårt bord och informerade om att vi måste gå in. Fine. Äntligen skulle vår numera väldigt törstige vän få sin första öl och vi andra skulle ta en till. Vi började att beställa men vår kära servitör ville att vi skulle betala utenotan först. Men vafan!? Vi var samma gäng som på begäran förflyttade oss och som trots rätt taskig betjäning hade stannat kvar. För det belönades vi med en helt onödig fördröjning och ytterligare otrevligt bemötande. Den andra beställningen tog dessutom stört lång tid att få till. Vår minst sagt tveksamma inställning till servitören måste ha märkts för när vi väl fick våra öl så var det en yngre, trevligare, gladare (ja, en på alla vis bättre) person som serverade dem. Sorry Bistro B; too little, too late. Det här ska inte behöva påpekas, men behandlar man betalande kunder som om de mest är till besvär (när de verkligen inte är besvärliga) och anstränger man sig för att göra deras vistelse så osoft som möjligt så kommer dessa kunder inte att komma tillbaka. Inte jag i alla fall, jag tänker aldrig mer gå till Bistro Bohème.

4 kommentarer:

  1. Jag blir fortfarande arg när jag tänker på det här. Aldrig Bistro Boheme igen! Men ett kul blogginlägg resulterade det i alla fall i och så fick vi ju det väldigt trevligt TROTS stället:-)

    Andrea

    SvaraRadera
  2. Enligt en färsk studie (min egen) bör 90% av Stockholms krogpersonal direkt skickas till galgbacken, utan att passera Gå!

    Big Sur.

    SvaraRadera
  3. Väl rutet! Bojkottar själv Bistro Boheme efter den illa utförda renoveringen som förstörde stället.

    SvaraRadera
  4. Vafan, jag hade roundkickat honom i huvet om inte jag hade fått en öl...

    /A.

    SvaraRadera